7 Latihan Power Membuat Otak Anda Cerdas

Semakin hari dunia semakin mencabar begitu juga dengan penggunaan otak (minda) kita. Di sini saya ingin berkongsi beberapa latihan untuk membuatkan otak kita cerdas. Antaranya ialah :

1. Melatih kemampuan memerhati
Cara yang pertama adalah, cuba memerhati  keadaan anda sekeliling. Kemudian, Tarik nafas dan tenang dan rakam dalam fikiran apa yang anda lihat. Mulakan dari pemerhatian yang paling mudah kemudian kepada pemerhatian kawasan persekitan yang lebih rumit. Latih otak sentiasa merakam dengan fikiran (minda bawah sedar) setiap hari

       2. Mengasah penggunaan panca indera
Gunakan kesemua panca indera untuk mengesan sesuatu seperti contoh anda melatih hidung untuk mencium bau aroma makanan yang anda suka atau tidak suka. Secara automatiknya, jika kita sentiasa melatih panca indera kita untuk membezakan sesuatu. Ianya turut merangsang otak secara tidak langsung.

      3. Latihan menghafal nama sahabat dan nombor  telefonnya
Menghafal adalah salah satu cara yang membuat otak cerdas. Caranya sangat mudah, letak target berapa banyak nama sahabat atau nombr telefon mereka yang ingin dihafal serta letakkan jangka masa untuk menghafal.  Contoh, satu hari,lima nama kawan yang dapat dihafal. Kemudian,naikkan bilangannya hari demi hari agar dapat mengingat dengan lebih banyak

      4. Belajar sesuatu yang baru
Belajar ahasa baru atau sesuatu yang baru setiap hari. Banyakkan membaca dan berkenalan dengan sesuatu yang baru yang dalam bukan bidang kita. Contoh belajar perkataan baru dalam Bahasa Inggeris atau Mandarin dan sebagainya.

5.Hafal sesuatu yang anda sukai
Melatih menghafal sesuatu yang anda suka seperti lagu,puisi atau kata-kata seseorang. Kita makin mudah menghafal sesuatu yang kita suka dengan mudah berbanding menghafal sesuatu yang kita kurang suka.

 6. Latihan menghafal urutan angka berderet panjang
Latihan ini adalah betuk latihan memperbaiki daya ungat untuk jangka masa pendek. Caranya seperti memecahkan nombor yang berderet panjang kepada kelompok-kelompk kecil. Kemudian cuba hafal dan rakam dengan minda bawah sedar.
Contoh nombor : 78125394835091017294.
Pecahkan menjadi 3 kelompok :  (7812539) ,(4835091) dan (017294)

      7.  Mengingat perjalanan harian anda
Cuba ingat kembali apa yang anda lakukan sejam yang lalu ? Kemudian apa yang anda lakukan pada minggu lepas? Apa terjadi ? Dengan siapa? Di mana? Wujudkan pelbagai persoalan di minda agar fikiran anda sentiasa berfikir untuk cuba mengingat. Makin banyak anda mengingat, makin cerdas otak dan fikiran anda.



  
Sekian sahaja untuk perkongsian kali ini. Terima kasih


Karimah Abdullah
Kuasai Minda dan Hati,
Pasti Akan Kuasai Dunia